۱۳۸۸ آذر ۲۰, جمعه

*** رتیل

پیش نوشت: پیشنهاد میکنم که قبل از خوندن این پست، پست انیگما رو بخونید. چون این پست در حقیقت چیزی است که بعد از اون اتفاق افتاد.

دیشب دیدمش. اون دوستم رو میگم. همونی که با انیگما دوست شده بود. از اون دفعه ای که خونه ما مهمون بود تا به حال ندیده بودمش. نه دیده بودمش و نه تماسی با هم داشتیم. خودش هم میدونست که جریان چیه.
چند روز پیش بود که مدیر مدرسه پارسال زنگ زد و برای جشن سالانه مدرسه دعوتم کرد. در آخر حرفهاش گفت که فلانی هم الان اینجاست و سلام میرسونه. من هم به سردی گفتم سلام برسونید و تمام.
میدونستم که اگر برم اونجا، میبینمش. خیلی دو دل بودم برای رفتن. اصلا دوست نداشتم که درگیر اون جریانات پارسال و اون محیط خاله زنکی که اونجا بود بشم. ولی نرفتنم هم صحیح نبود. از طرفی قول داده بودم و از طرفی این کار رو یک نوع فرار میدونستم.
صدای انیگما همه اش توی گوشم طنین می انداخت. از انیگما پرسیده بودم که آیا این دوستم خبر داشته؟
-"من رو دعوا میکرد وقتی با شما صحبت میکردم یا اس ام اس میدادم."
-"روز اول به من گفت مگه تو مرض دادن داری که با فلانی ارتباط داری؟"
-"به من گفت شما با یکی از بچه ها ارتباط دارین."
-"به من گفت حرفهای شما رو گوش ندم."
-"به من گفت...."
و این حرفهای سرگیجه آور هی چرخ میخورد و هی چرخ میخورد و هی چرخ میخورد.

***

انیگما 10 روز بعد از تموم شدن دوستیمون، 10 روز بعد از نوشتن اون پستم به من زنگ زد.
-"ببخشید"
-"چی رو ببخشم؟"
-"این که ناراحتتون کردم." و نه کاری که کرده ام رو!
پرسیدم هنوز با دوست من دوسته؟
-"گاهی صحبت میکنیم. ولی من خیلی ناراحتم."
-"هروقت صحبت نمیکردی به من بزنگ. خداحافظ." و قطع میکنم.
و دوباره هفته بعد.
-"دیگه نمیخوام با کسی دوست باشم."
براش توضیح میدم. هرچی تو ذهنم هست رو براش میگم. خیلی رک بهش میگم که دیگه اون آدمی که تو ذهنم بود، نیست. گرچه هفته پیش هم گفته بودم. و دیگه اون جور مثل سابق دوستش ندارم. و میتونم براش تنها یک دوست ساده باشم که بهش کمک کنم که از این وضعیت بلاتکلیفی که داره بیاد بیرون. خیلی رک بهش میگم که یک چیزی مثل ادای دین. ادای دین به دوستی که قبلا داشتیم یا حداقل دوستی که تو ذهن من بود. باز میگه که نمیخوام و باز این منم که خداحافظی میکنم.
نمیدونم چی میخواد. چون دوباره زنگ میزنه و دوباره صحبت بالا. دوباره خداحافظی. من چیزی ازش نمیخوام و صحبت از هیچ چیز من نیست. حتی از سکس هم صحبت نمیکنیم. که دیگه این سکس، اون چیزی نیست که من میخواستم. یا بهتر بگم، از "او" میخواستم. واقعا صحبت از کمکه. کمک من به کسی که سعی میکنم که ببخشمش و نمیتونم. و شاید با این کار میخوام خودم رو مجبور به بخشیدن کنم. البته نه! همه اش این نیست. میدونم. کمی هم دارم به چشم یک دختر نگاهش میکنم. به خودم که نمیتونم دروغ بگم. هر چی باشه من یک گرگینه ام. هر کس یادش بره، خودم که یادم نمیره. یعنی نباید هم بره. و به خودم که دروغ نمیگم که! البته زیاد نیست. واقعا زیاد نیست. و یک حس دیگه. کمی ترحم. برای کسی که هیچ دوستی نداره، در یک شهرستان دور و با سابقه چندین بار بستری برای افسردگی ماژور و خودکشی.
و او دوباره زنگ میزنه. از این طرف و اون طرف حرف میزنه و من میگم حالا که چی؟
-"هیچ چی."
آخه از من چی میخواد؟ بهش میگم میخوام کمکت کنم.
-"من از شما کمک نمیخوام."
و با لحنی طلبکار میگه: "چرا هی میخواهین با من دوست بشین؟"؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
و این منم که آتیش میگیرم. از پایین تا بالام شعله میکشه. تا توی دهنم، تا چشمهام و تا مغزم. من؟ من کی گفتم "میخوام"؟
بهش میگم دارم به تو کمک میکنم. با لحنی آزرده میگه "میخواهین دیگه زنگ نزنم!"
دیگه آب و روغن قاطی میکنم. و دیگه همه چیز رو بهش میگم. این که من رو اشتباه گرفته. این که من با وجود تمام گرگینه های وجودی ام کسی نیستم که برای کار کوچیکی صد خواسته دیگه از طرفم داشته باشم. این که فکر میکنه که کی هست؟ و فکر میکنه که من کی هستم. و این که لیاقتش همون دوستی است که همه کار باهاش کرد و صد تا دروغ بهش گفت و تا تونست کردش و الان تازه داره میفهمه که اون آدم هیچ چیز نبود. هیچ. هیچ هیچ هیچ.

***

دیشب دیدمش. آخر برنامه از کنارش گذشتم. حواسش نبود که کی داره از کنارش میگذره. به سردی سلامی کردم و گذشتم. و او ناگهان من رو دید. صدایم کرد. بین رفتن و نشنیدن و یا ماندن شک کردم. حتی مطمئن نبودم که آیا صدا رو درست شنیده ام یا نه. و دوباره نام من رو صدا کرد. به نام کوچک صدا کرد. لحظه ای تردید نکردم.میدونستم که نمیخوام ببینمش. که حتی صورتش رو هم نمیخوام ببینم. ولی رفتن و خود را به نشنیدن زدن کار من نیست. هیچ وقت هم نباید باشد. پدر والینم رو در آورده ام که همین یک ذره ادب رو داشته باشم. و بروم؟ ایستادم و دوید تا به من رسید. اولین حرفش این بود.
-"به خدا سوءتفاهم شده. جفتمون بازی خوردیم!"
بازی؟ چه بازی ای؟ این بازی بود؟ کی بازی داده؟ چه بازی ای داده؟ اصلا بازی چیه؟ این که پشت سر کسی حرف بزنی بازیه؟ این که یک مشت دروغ در مورد یکی از بهترین دوستهات بگی بازیه؟ این که با یک نفر که این قدر بهت نزدیکه این جور دورو باشی بازیه؟ این که....
از انیگما دفعه یک مانده به آخر پرسیده ام که دوستم چی میگه. گفت:"به من کلی فحش داد. بهم گفت هرزه. بهم گفت فقط میخواستی دوستی ما رو به هم بزنی؟" و من در دلم میگفتم که دوستی ما وقتی این کار رو کرد به هم خورد.
و این دوستمه که هنوز داره قسم و آیه میخوره که ما فقط گول خورده ایم. و این منم که هر چه میگذره کمتر و کمتر باورش میکنم.

***

نمیدونم که چه جوری از دستش خلاص شدم. و صحبتها رو موکول کردم که یک بار مفصل در موردش حرف بزنیم.
و فکر نمیکنم که دیگه نه صدای انیگما رو بشنوم و نه بتونم دوستم رو ببخشم.
تمام.

۱۴ نظر:

عسل گفت...

ممیشه همینطور بوده همیشه زندگی پر بوده از دروغ و دورویی و همیشه بیشترین و بزرگترین دروغ ها و نامردی هارااز کسانی می شنویم و می بینیم که تصورش را هم نمی تونیم داشته باشیم ...
وچه مسخره توجیه کرده خودشو دوستت خنده ام می گیره از این کلمات سوء تفاهم وبازی ...

عسل گفت...

اگر دروغ رنگ داشت هر روز
شايد ده هارنگين کمان در دهان مانطفه
مي بست و بيرنگی کمياب ترين چيزها بود
اگر عشق ارتفاع داشت من زمين رادر زير پای خود داشتم و توهيچگاه عزم صعود نمي کردي
آنگاه شايد پرچم کهربايی مرا
در قله ها به تمسخر مي گرفتی
اگر شکستن قلب و غرور صدا داشت
عاشقان سکوت شب را ويران مي کردند
اگر براستی خواستن توانستن بود محال نبود وصال
وعاشقان که هميشه خواهانند
هميشه مي توانستند تنها نباشند
اگر گناه وزن داشت
هيچ کس را توان آن نبود که گامی بردارد
تو از کوله بار سنگين خويش ناله مي کردی
و شايد من کمر شکسته ترين بودم...
اگر غرور نبود
چشمهای مان به جای لبها سخن نمي گفتند
و ما کلام دوستت دارم را
درميان نگاه های گهگاه مان جستجو نمي کرديم.........

ana گفت...

nemidoonam chi begam.asabam rikht beham.bebin man 1dokhtaram khodetam inaro midooni.age mani ke 1dokhtaram ba kasi tooie 1 rabete basham va dooosesh dashte basham hichvaght nemiram samte kasi dige.hala mikhad tarafam zan dashte bashe va bache ya ha har chizi...mage hamin pesare ke dooosesh daram behesh shak nakardam ke zan dashte bashe?va 1bar beyne harfamam behesh goftam hata age zan ham dashte bashi bazam hastam va javabe un be man faghat sokooootesh booood.aziiizam gahi dokhtara khariyatam mikonan.karesh dorost nabooood be hich vajh.kash 1kam fekr mikard bad inkararo mikard.va un dooostet ghasam mikhord ke khodesho tabrae kone.un 1 gohe ke vaghti fahmid un dokhtare ba to rabete dare bayad mikeshid kenar o ba un dokhtare shoroo ham nemikard che berese ke biad doooste samimisho nazdiktarin dooostesho kharab kone va ba kasi ke midoone dooostesh che ehsasi behesh dare bekhabe va baghie chiza.benazare man dooostet kheili paste va harooomzade.age man dokhtarero mididam midoonestam chejooori adamesh konam.gahi vaghta ma dokhtara kheili kararo az khariyatemooon anjam midim

ana گفت...

midooni vaghti comentato mikhoonam 1 labkhande kheili kheili gonde miad roooie labam
inke to chetori az chanta neveshteye man&mano tosif mikoni vasam kheili ajibe va shirin
to chan salete
?
shoma toooie yahoo ham online mishin
?
kash mishod bahat chat mikardam
ehsas mikonam kehili chiza ro mitooonam azat yad begiram
vasam benevis
man narahat nemisham azordekhater ham nemisham
kare man o delam kheili vaghte az in harfa gozashte
mano delam adat kardim be siahi
be tard shodan
be nakhastan
be nabooodan
be baziche boodan
be nafare 2vom ya3vome 1ki toooie zendegish booodan
avayel sakht boood vasam
ama alana dige adat kardam
dige kam tavagho shodam
bikhial baba
1kasi mesle man ke hame chizesh siahe ke arzesh nadare
na
?
bikhiali tey mikonam o mikhandam be vaziyati ke daram
be inke daram mimiram vase kasi ke nemidoonam tooie zebndegish chiam o kiam
inke nemidoonam mige doooset daram doroogh mige ya rastesho mige
nemidoonam mikhad ba man chekar kone
vaghti dastesh resid behem mikonatamo mire
ya mimooone
man kheili ablaham ke be khodam deldari midam ke doooset dare va mimooone
midooni man hamin 1 delo daram
deldarish midam ta nashkane
delam baham ghahr kone chi daram dige
man kheili tanham
kheili

بانوی پرسپولیسی گفت...

سلام
عزیزمممممم
متاسفانه نت من خرابه یعنی pc مشکل داره
من جواب کامنت قبلیت رو دادم منتهی وقتی میخواستم ارسال کنم errorصفحه میداد
من بازی اهواز گذشته اصلا یادم نیست
راستش اون موقعها زیاد چیزی از فوتبال درست نمیفهمیدم
فقط طرفداری میکردم
به همین خاطر هم چیزی یادم نیست
در ضمن من مهندسی پلیمر(تکنولوژی علوم رنگ) میخونم.ترم 3 هستم

شبگرد گفت...

سلام
میتونم واست خصوصی بزارم؟

آیدا گفت...

کامنت جدیدت هم الان خوندم
نه اصلا مشکلی ندارم , چه فوتبال چه غیر فوتبال حتما جواب میدم.
با من راحت باش .
آره متاسفانه ما همش داریم چوب مدیریت رو میخوریم.الان هم که این سرمربی رو نیمکتمونه مجبوریم تحملش کنیم.دقیقا حق با شماست سرمربی اصلا در حد تیم ما نیست.
ترکیبهایی هم که توی زمین میفرستاد خیلی رو اعصابمون بود.من توی پستهای قبلی هم خیلی ازش انتقاد کردم.متاسفانه این روزا هیچکس از پرسپولیس نمیترسه.همه واسش شیر شدن.پشت سر همم داره بد میاره.نمیدونم این ناکامی کی تموم میشه.
فکر میکنم زمانی تموم بشه که یه مدیر لایق بالا سرش باشه. که سرمربی و بازیکن با غیرت بیاره.
آره من واقعا عاشق پرسپولیس هستم و روند بازیهاش و نتایجش خیلی روی روند زندگیم تاثییر داره.
کرانچار سرمربی بدی نیست اما واقعا واسه ما کارایی کرد که دور از حد انتظار بود.

شبگرد گفت...

میخوام از اونی بگم که گفتی....
همونی که یادم انداختیش!
استادم!
و...
مطمئن باش که خاطرات تلخی رو به یادم نیوردی!

آیدا گفت...

مشکل تیم امسال ما از روز اولش بود.
از مدیر بدش . از نداشتن سرمربیش.از بدن سازی غلطش.از درگیری و عدم همدلی ها و و و و .
سرمربی هم که کاملا رو اعصاب ملت بود با ترکیبهای مسخرش.
ولی من با یکی از نزدیکهای باشگاه صحبت میکردم میگفت کرانچار هر کی که آماده باشه میفرسته تو زمین.
میگفت ما هم بهش میگیم چرا فلانی رو فیکس نمیکنی و بهمانی رو فیکس میکنی؟!ولی اون جوب میداد هر کی آماده تره میره تو زمین .
مثلا مهدی شیری توی 15 دقیقه جواب میده اما 90 دقیقه از بادامکی هم بدتره.
خلاصه از اونجا که این کسی که من باهاش صحبت میکنم آدم بی طرفیه و بهش ایمان دارم یه جورایی حرفشو قبول کردم.. اینکه میگه : بازیکنهایی که کرانچار توی زمین میفرسته همه از اون 15 دقیقه ایها بهترن.
ولی خوب راستشو بخوای منم قلبم با حرف شما یکیه.با اینکه به این طرفم اعتماد دارم اما قلبمم حرف شما رو میزنه که کرانچار خیلی لایق نیست.

ana گفت...

az koja midooni ke man kojam
?
yani manzoooram ine ke az koja fahmidi man alan injam
?
lotfan behem begooo
man addet mikonam va behet pm midam ke adam koni
vaseye vaghte chat ham ok
1vaghti ro baham hamahang mikonim ke baham sohbat konim
albate nesbat be man lotf dari doooste khoobam
va mamnooonam

شبگرد گفت...

بسیار عالییییییییی :)

سانای گفت...

عرض شود خدمت شما که این متن نامقدس که خوندید به اشتباه روی صفحه اومده بود...ثبت موقت زده بودم ...
هنوز شروع کاره...مونده تا تموم شه عزیز
ممنون برای توجهت به اعترافنامه:)

عسل گفت...

من آپم...

ana گفت...

salam
bebakhsh
to ke rafti pedar jane mohtarameye bande umadan va man bekhatere inke nemikham alooodegie soti ijad kone va asab ham nadaram goftam bahooone nadam dastesh
interneto booosidam umadam birooon neshastam ahang goooosh kardan ke pedar jan rad shan beran va eyne sag pacheye shalvare mano jer nadan
mer30 babate harfat
midoooni rastesho bet begam
2ta doooste ham esm daram yani2ta alireza
hala ziad farghiam nadareha
ama 1kishooon fogholade harfaye eshghoolane mizane va mige mehrabooontar basham
va to ham ke mano ba haghigataye zendegim ashenataram mikoni va mizari fekr konam
to ba harfat kaleye poooke mano vadar be fekr kardan mikoni harchand fekr kardani ke hich vaght ham be natije nemirese
taajob nakon az harfam man hichvaght az fekr kardan be natije naresidam mokham kolan migoooze vaghti mikha fekr konam
1etefaghati oftade
yanichejooori begam
zang zadam behesh
avalin jomleie ke goft in boood:koja booodi dokhtar delam vasat tang shode boood behet zang zadam dar dastras nabooodi ya khamooosh booodi....
va nazasht man harf bezanam edame dado az khaterate safaresh vasam gofto koli khandido koli mano khandooond
mibini?!be hamin rahati man faramooosh mikonam
be hamin rahati shol misham
be hamin rahati delam milarze vasash
man dokhtaram o poram az ehsas
nemitooonam kam mahali konam nemitooonam sangbesham
bekhoda midoonam age be harfat gooosh bedam kheili vazam az ini ke hast behtar misheha ama che konam
khariyat shakho dom nadare
mamanam mige 1ki bayad bashe moratab toooye goosham bekhooone
nakone gharare to naghshe un adame ro bazi koni ke moratab toooie gooosham bekhooone va mano 1kam adam kone
keya online mishi
?
khabaram kon doooste man